Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény javítására. Ha bővenn infót szeretnél arról, hogy használjuk a sütiket, ide kattintva részletesen is el tudod olvasni adatvédelmi tájékoztatónkat.
Kategóriák / Termékek

11 beállítás, amitől jobb lesz a Windows 11


Ha még csak most ismerkedsz a Windows 11-gyel, esetleg most vettél egy új gépet, amit már eleve ezzel adtak, vagy most szántad rá magad, hogy végre frissítsd rendszered a legújabb verzióra, hogy kijött a 2022. 2. féléves nagy frissítés, amiben egy halom javítást eszközöltek, akkor biztosan van számodra pár jó tippünk, amitől sokkal jobb lesz a Windows, mint ahogy azt az installálás után tapasztalod. Van pár beállítás, ami meggátolja, hogy a Microsoft a kelleténél több adatot gyűjtsön be rólad, és van jópár kényelmi, illetve megjelenés beli beállítás, aminek köszönhetően letisztultabb, átláthatóbb lesz a rendszered.

 

1. Az új ajánlott szegmens kikapcsolása a start menüben.




Az új Start menü az egyik elem, ami jócskán eltér a sokak által megszokott és szeretett Windows 10-es start menütől. Ráadásul, ha úgy hagyod, ahogy a Windows alapból beállítja, akkor sokszor átláthatatlan és kaotikus lesz mind kinézetre, mind használhatóságra. Elsőként mi mindenképp szeretjük kikapcsolni az ajánlott alkalmazásokat.

Ezt a következő képpen teheted meg:
Kattints jobb egérgombbal a start menüre, és nyisd meg a Gépházat, vagy egyszerűen nyomd meg a WINDOWS+I billentyűkombinációt. Itt válaszd ki a személyre szabást, majd a Start menübe navigálj.



Ha benn vagy, két beállítást kell kikapcsolnod, ami a legutóbb felvett alkalmazások megjelenítése és a legutóbb megnyitott elemek megjelenítése a start menüben, a gyorslistákban és a Fájlkezelőben, és máris átláthatóbb, letisztultabb lesz a start menüd megjelenése.



Ez a beállítás, ahogy azt írja is a rendszer, egyébként hatással van arra is, hogy mit jelenít meg a Fájlkezelő, ha a tálcán jobb gombbal klikkelsz rá, illetve amikor megnyitod. Próbáld ki ezt is!



Ha már itt vagyunk, van még egy beállítás, amit érdemes átböngészni. Ha rákattintasz simán a start menüre, akkor az alsó sorban csak a kikapcsoló gombot látod, pedig itt el tudsz helyezni jópár hasznos gyorsindítót. Ehhez ugyanitt maradva, (Gépház – Személyre szabás - Start) a Mappák menübe kell bekattintanod, és itt kiválaszthatsz jópár gyorsindítást, amit bekapcsolva rögtön elérsz a Start menü aljából.





A példánkban a Beállításokat és a Fájlkezelőt állítottuk be, és meg is jelent rögtön a kikapcsoló gomb előtt.





 

2. Regulázzuk meg az idegesítő figyelmeztetéseket!

Ha nem akarod, hogy minden boldog boldogtalan történésért felugorjanak jobboldalról a Windows 11 fantasztikus értesítései és reklámjai, akkor jópárat, vagy akár az összeset is kikapcsolhatod. Ehhez menjünk vissza a Gépházba, jobb klikk a Start menüre, majd Gépház, itt pedig a Rendszer menüre kattintsunk bal oldalon, és válasszuk ki az Értesítések menüt.



Mielőtt itt bármit is csinálunk, kapásból navigáljunk az oldal legaljára, nyissuk le a További beállítások menüt, és szépen X-eljük vissza a Tippek és javaslatok, illetve a felette levő beállításokat.



Ezeknél idegesítőbb és felesleges értesítések nem igazán vannak, így, ha tudsz mutatni valakit, aki ezeket szereti nézni, akkor befizetünk téged a Sobri Jóska Kalandparkba. (Az ajánlat 2022.10.23.-ig él.) A többi beállítás teljesen rád van bízva, elég egyértelműen be lehet kapcsolgatni, hogy melyek azok az alkalmazások, amiktől szeretnél értesítést kapni, vagy nem szeretnél. Amit itt még érdemes tudni, hogy magát a Értesítések menüpontot még le lehet nyitni, ahol tudod szabályozni, hogy milyen formában szeretnél értesítéseket kapni. Hanggal, hang nélkül, kezdőképernyőn, stb…


 

3. Kapcsoljuk ki az idegesítő reklámokat

Következő beállításunkhoz szintén a Gépházban maradunk, de ezúttal az Adatvédelem és biztonság menübe navigáljunk, ott pedig válasszuk ki az Általános menüpontot.



Az itt található beállítások annyira általánosak, hogy nagy általánosságban senkinek sem ajánljuk, hogy bármit is bekapcsolva hagyjon belőle, így itt mindent lehet és ajánlott is szépen kiszürkíteni, ahogy itt példánkban is látszik.


 

4. Személyes adataink védelme

Ha már az Adatvédelemnél tartunk, van még pár sunyi beállítás, ami alapban be van kapcsolva a Windows 11-ben, és nem igazán indokolt azokat úgy hagyni.
Az egyik ilyen a Beszédfelismerés, aminek, ha figyelmesen elolvassuk a szövegét, akkor rájövünk, hogy de minek.



Igazából, ha ezt a beállítást kikapcsoljuk, továbbra is használhatjuk a szövegfelismerés alapú diktálást, és az egyéb ilyen funkciókat, egyszerűen itt csak ahhoz nem járulunk hozzá, hogy a Windows állandóan figyelje hangunkat gépünk mikrofonján keresztül. (Amúgy sem sokan használják Cortana-t)



A másik nagyon fontos beállítás szintén még itt az Adatvédelem menüben a Szabadkézi műveletek és gépelés személyre szabása.



Ha ezt bekapcsolva hagyjuk, a Windows el fogja tárolni sajátos kulcsszavainkat, és „segíteni fog” a későbbiekben azoknak a kitöltésében, gyorsgépelésében. Jellemzően ezek az összegyűjtött kifejezések azonban nevek, kontaktok, így mi annyira nem vagyunk nagy rajongói annak, hogy ezeket az adatokat egy központi szerveren gyűjtsék csak azért, hogy „könnyebb legyen begépelni őket.” Ezt a beállítást javasoljuk kikapcsolni.



A következő virágnyelven megfoglamazott adatgyűjtési beállítás még mindig itt az Adatvédelem és biztonság menüben található meg, ez pedig a Diagnosztika és visszajelzés.



Itt a Nem kötelező diagnosztikai adatok küldése gyakorlatilag azt jelenti, hogy a Windows elküld minden adatot a számítógép használatáról a Microsoft-nak. Milyen programokat telepítünk fel, milyen hangfájlokat játszunk le, mikor milyen alkalmazás fut, satöbbi. Szerintünk ezek teljesen indokolatlan adatok, és nagyon ajánljuk ennek a beállításnak a kikapcsolását.
Szintén ez alatt érdemes a maradék három beállítást is kikapcsolni, mivel mind a három teljesen indokolatlan adatszolgáltatás a Microsoft felé.



Ha már fut a Windows egy ideje ezekkel a beállításokkal, akkor sincs túl nagy probléma, mivel a Diagnosztikai adatok törlésénél kitöröltethetjük az eddig eltárolt adatokat is.

Végül, de nem utolsó sorban, a Tevékenységelőzmények menüpontot is válasszuk ki az Adatvédelem és biztonság főmenüben, majd itt is érdemes mindkét beállítást kikapcsoltra állítani. Egyrészt semmi szükség az előzmények helyi gépen történő tárolására, arra meg végképp, hogy ezeket elküldjük a Microsoft-nak.



Majd itt:




Most, hogy az Adatavédelem végére értünk, reméljük, hogy nem lettél teljesen paranoiás, nem ez volt a cél, és szeretnénk hangsúlyozni, hogy itt nem holmi eszement összeesküvés elméletre próbáljuk kihegyezni a dolgokat, hanem egyszerűen arra, hogy tényleg egy optimálisan beállított, letisztult operációs rendszert faragj a Windows 11-ből.
Manapság sajnos teljesen természetes dolog, hogy a nagyvállalatok minél több adatot próbálnak begyűjteni a felhasználóktól, de szerencsére még mind a hazai, mind a nemzetközi jogi környezet lehetőséget ad arra, hogy a felhasználó meggátolja az indokolatlan adatgyűjtést, ezért is tartjuk fontosnak, hogy ezeket a beállításokat elvégezzük.

 

5. Alkalmazásengedélyek

Most, hogy a Microsoft felé elvettünk minden felesleges adatszolgáltatást, jöhetnek az alkalmazásaink is. Természetesen az alkalmazások is szeretnek indokolatlan adatokat bekérni. Érthető, hogy egy hangfelvevő program használni szeretné a mikrofont, és persze hasznos az is, ha a térkép programnak engedélyezzük, hogy használja a tartózkodási helyünket, de például egy Fénképek alkalmazásnak miért kéne engednünk, hogy használhassa a mikrofonunkat? Ez egy elég hosszú lista, és nem fogunk belemenni olyan részletesen a beállításokba, mint a fenitekbe, de ha van egy kis időnk, akkor főleg a mikrofon, kamera, helymeghatározás beállításokat érdemes átböngészni, és azoktól az alkalmazásoktól elvenni ezeket a jogokat, amiket nem érzünk indokoltnak, mint a fenti példánkban is a Fényképek programtól nyugodtan elvehetjük a mikrofonhoz való hozzáférés jogát.



Megtehetjük azt is, hogy teljesen kikapcsoljuk ezeket a jogokat, például a tartózkodási helyhez való hozzáférést, de azért nem ajánljuk ezeket a jogokat teljes egészében kikapcsolni, mert akkor azok az alkalmazások, amiknek viszont tényleg kell a működéséhez, nem fognak működni.

 

6. Automatikusan induló programok beállítása

Amikor feltelepítünk programokat, gyakran észre sem vesszük, hogy telepítéskor bepipálva felejtjük, hogy a rendszer indításával automatikusan induljon el a program is. Pár hónap alatt összeszedhetünk annyi automatikusan induló programot, amik miatt tényleg idegesítő lesz a felhasználói élmény. Rengeteg programra eleve csak akkor van szükség, amikor használni akarjuk, így teljesen felesleges, hogy bekapcsoláskor elinduljanak és ott pihenjenek a háttérben. Az automatikus indításokat gyakran az egyes programokon belül is kikapcsolgathatjuk, de a Windows is lehetőséget ad ezek beállítására egy helyen.

Ezt a legegyszerűbben a CTRL + SHIFT + ESC gombok lenyomásával érhetjük el. Az itt felugró ablakban a kis sebességmérő óra ikonra kattintva láthatjuk, hogy melyek azok az alkalmazások, amik a rendszer indulásával együtt automatikusan indulnak.



Itt lehetőség van kiválasztani őket, és a jobb felső sarokban lévő gombok segítségével engedélyezni vagy tiltani az indulást, de jobb gombra kattintva is megtehetjük ezt a legördülő gyorsmenü segítségével.

 

7. Helyi vagy nem helyi, ez itt a kérdés

A Microsoft nagyon erőlteti, hogy mindenki Microsoft felhasználói fiókkal használja az operációs rendszert. Ez nem feltétlenül rossz dolog, kétségkívül megvannak az előnyei, viszont, ha nem használsz állandó jelleggel One Drive-ot, nincs szükséged arra, hogy fájljaid állandóan szinkroizálódjanak eszközeiden, Office dokumentumaid nem osztod meg másokkal, magyarul, nem használod ki a Microsoft felhőtechnológia nyújtotta előnyöket, nem is nagyon van szükséged arra, hogy Microsoft fiókkal kezeld asztali géped sem. Ha helyi fiókkal szeretnéd használni géped, és jelenleg Microsoft fiókkal vagy bejelentkezve, nem kell mást tenned, mint a Gépházban kiválasztani a Fiókok menüpontot, kiválasztani a fiókodat, és ott a Használat helyi fiókkal menüpontot megnyomni. Ezután egy látványosan hibaüzenetnek tűnő felszólítást fogsz kapni, de csak olvasd végig az ott található utasításokat, és alakítsd át helyi fiókká felhasználódat.
 

8. Start menü balra igazítása

Ha szeretnéd visszakapni a jól megszokott, balra igazított Start menüt, szerencsére nagyon könnyen megteheted.



A Gépházban a Személyre szabás menüre kattintás után válaszd ki a Tálca menüpontot, majd legalul nyisd le a Tálca működése menüt, és itt kiválaszthatod, hogy középre vagy balra igazítva használd a tálcádat.



Ebben a menüben további hasznos beállításokat találsz, amiket érdemes átnézni, és ki vagy bekapcsolni, hogy neked megfelelően szabd személyre a tálca működését.

 

9. Képernyőmetszés a Print Screen gombbal

Ha korábban már használtad a Képernyőmetszés alkalmazást Windows 10-ben, és szeretted, akkor van egy nagyon jó hírünk. A Windows 11-ben lehetőséged van arra, hogy a Print Screen gomb megnyomásával ne egy teljes képernyőképet ments el, hanem azonnal behívd a Képernyőmetszést, és csak a neked kellő részt tedd a vágólapra.

Ehhez a Gépházban az Akadálymentesség menüpontra kell navigálnod, majd a Billentyűzet menüt kell kiválasztani.



Ezen belül pedig megtalálod a Print Screen gomb használatával elindítja a képernyőmetszést nevű beállítást, amit, ha bekapcsolsz, már búcsút is inthetsz a teljes képernyős Print Screen-eknek, és mindig csak azt a részt vágod ki, amit el akarsz küldeni ismerőseidnek, vagy amire neked szükséged van.


 

10. A Windows rejtett beállításainak megjelenítése

Rengeteg hasznos beállítás elérését valamiért nem tartott fontosnak a Microsoft, viszont szerencsére van megoldás arra is, hogy ezeket feloldjuk.



Az asztalon jobb gombbal hozzunk létre egy új könvytárat, majd a könyvtár nevének ezt a karaktersort adjuk meg:

.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

És tessék, egy halom elérhető és egy halom elérhetetlen beállítással lettünk gazdagabbak, amikre jobb gombbal kattintva akár ikonokat is elhelyezhetünk az asztalon, hogy könnyen elérjük őket.


 

11. Rendszervisszaállítási pont létrehozása

Ha feltelepítettük a Windowst, a fenti beállításokat átböngészve mindent beállítottunk magunknak, akkor, hogy a későbbiekben megspóroljuk ezt az időt, mindenképp érdemes egy rendszervisszaállítási pontot létrehozni, hogy ha később valami balul sülne el, ne kelljen a nulláról újrahúzni a gépet.
Ehhez nyissuk meg a Start menüt, és kezdjük el a keresősávba begépelni, hogy Visszaállítási pont, majd itt már a találatok között rögtön láthatjuk is a visszaállítási pontot létrehozó programot, amit megnyitva létre tudjuk hozni azt a biztos, stabil állapotot, amire mindig visszatérhetünk, amikor valami balul sül el.




Ha a fentiek közül mindent sikeresen beállítottuk, akkor már egy jóval kiegyensúlyozottabb, optimálisabban működő rendszerünk lesz, ami nem fog minket megzavarni mindenféle felugró figyelmeztetéssel, és nem fogja feleslegesen használni rendszerünk erőforrásait arra, hogy minden tevékenységünket logoljon, és elküldjön egy központi szerverre.

Reméljük, tudtunk pár hasznos dolgot mutatni, amit a jövőben is használni tudsz, illetve azt, hogy ezután nagyobb magabiztossággal fogod használni a Windows 11-et, vagy ha még nem álltál át rá, akkor átállsz.
Cikkünk írásakor a 2022-es második féléves nagy frissítésen vagyunk túl, ami rengeteg javítást hozott a rendszerbe, így már sokkal nyugodtabb szívvel tudjuk ajánlani a Win 11-et, mint megjelenéskor. Ha pedig továbbra is sok mindenkitől csak a rosszat hallod, attól még lehet, hogy egy próbát megér. Elvégre, ha nem jön be, bármikor visszaállhatsz Windows 10-re, és néha amúgy sem árt egy full gyalu és újrainstall a gépednek.

 
Tartalomhoz tartozó címkék: SZOFTVER